Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności .

Dyrygent

Andrey Boreyko
dyrygent

Andrey Boreyko jest dyrektorem muzycznym Orchestre National de Belgique (od września 2012 r.), z którą występuje w Belgii i za granicą, wykonując repertuar stanowiący połączenie tradycji z innowacyjnym programem obejmującym liczne utwory zlecane kompozytorom z całego świata (m.in. Gia Kancheli (Gruzja), Fazil Say (Turcja), Frederik Neyrinck (Belgia). W obecnym sezonie artystycznym Boreyko kieruje festiwalem poświęconym muzyce Camille’a Saint- Saënsa. Od września 2014 r. jest dyrektorem muzycznym florydzkiej Naples Philharmonic. Pełni równiez funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Orquesta Sinfónica de Euskadi.

 

Jako dyrygent gościnny współpracował m.in. z orkiestrami New York Philharomonic, Los Angeles Philharmonic, Cleveland Orchestra, Philadelphia Orchestra, Orchestre symphonique de Montreal oraz orkiestrami Toronto Symphony, Chicago Symphony, Boston Symphony, San Francisco Symphony, Baltimore Symphony i Pittsburgh Symphony. W sezonie 2016/17 wystąpi ponownie z orkiestrami w Toronto i Detroit oraz na festiwalach w Aspen oraz Ravinia Festival w Highland Park (podczas którego poprowadzi Chicago Symphony Orchestra). Słynący z wykonań kanonicznego repertuaru symfonicznego, z wielką pasją promuje również mniej znane dzieła – dyrygował m.in. najbardziej wyczekiwanymi premierami w Ameryce w sezonie 2014/15, w którym poprowadził Los angeles Philharmonic w premierowym wykonaniu IV Symfonii H.M. Góreckiego.

 

W Europie w nadchodzących miesiącach wystąpi m.in. z Konzerthausorchester Berlin, Gothenburg Symphony, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Orchestre Philharmonique de Radio France oraz Netherlands Philharmonic Orchestra i orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Dotychczas dyrygował takimi orkiestrami jak Berliner Philharmoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Münchner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, Wiener Symphoniker, Filharmonica della Scala, Royal Concertgebouw, Orchestre de Paris, Tonhalle-Orchester Zürich, London Symphony, Philharmonia Orchestra oraz Rotterdam Philharmonic.

 

O wszechstronności artysty świadczą jego liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Z the Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR (której był pierwszym dyrygentem gościnnym) Andrey Boreyko nagrał na płytach kompaktowych m.in. Lamentate Arvo Pärta, VI Symfonię Valentina Silvestrova (oba albumy – dla wytwórni ECM) oraz światową premierę oryginalnej wersji Suity op. 29(a) z opery Lady Macbeth Mceńskiego Powiatu (dla Hänssler Classics). Z Düsseldorfer Symphoniker artysta wydał na płycie Symfonię „Manfred” Czajkowskiego, zaś z Los Angeles Philharmonic i skrzypkiem Martinem Chalifourem – Łańcuch II Witolda Lutosławskiego (Yarling Records). Z Orchestre National de Belgique rosyjski dyrygent kontynuuje nagrania kompletu symfonii Szostakowicza. Wcześniej nagrał I, IV, VI, IX oraz XV Symfonię tego kompozytora z Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR. Ostatnio nakładem Nonesuch ukazało się jego prapremierowe nagranie IV Symfonii Góreckiego z London Philharmonic Orchestra.

 

Andrey Boreyko był również pierwszym dyrygentem Düsseldorfer Symphoniker (2009-2014) oraz Jenaer Philharmonie (obecnie jest jej dyrygentem honorowym), Winnipeg Symphony Orchestra oraz Berner Symphonieorchester. Jest laureatem nagrody przyznawanej przez Deutscher Musikverleger-Verband za innowacyjne programy koncertowe – jako pierwszy w historii otrzymywał tę nagrodę w trzech kolejnych sezonach artystycznych.